Ik heb zelf ook een paar paarden gehad die hetzelfde deden. Heel lastig voor de ruiter, want soms heb je flinke spierpijn de dag erna. (Ik zelf ben een keer de hele bak door gesleept, het begrip zandskiën? Ja, dat moet bij mij wegkomen).
Theorie
Het is een soort driehoek die je aan moet houden. Als begeleider sta je iets achter het oog van het paard, wat een voorwaarts drijvende hulp is. Ik sta zelf het liefst ter hoogte van de achterhand van een paard. Wanneer je goed op de positie van jezelf let, dat je achter het oog blijft, moet je paard voorwaarts blijven gaan (in
Bijlage staat informatie van het hoe en waarom).
Wanneer je voor het oog gaat staan heeft het weer een remmende werking. Het paard moet dan langzamer gaan. Door het rustiger zijn in jouw situatie, moet hij dat ook daadwerkelijk doen.
Praktijk oplossing
Dat was een stukje theorie, wat kan je er nu nog meer aan doen? Ik ben heel veel bezig geweest goed achter het oog te blijven en het paard actief voorwaarts te houden. Ik hield het paard altijd bezig, deed veel overgangen enz. Daarnaast lette ik zelf goed op, want het paard geeft voordat hij/zij omdraait, allemaal signalen af. Die moet je als begeleider opmerken.
Bijlage
Doordat de begeleider leider gedrag vertoont (het woord leider staat ook daadwerkelijk in bege'leider'). Het paard moet jou dus als leider zien. Signalen die het paard geeft is het binnenoor naar je toe draaien en soms kauwbewegingen maken bij acceptatie. Doordat jij de leider bent, is jouw lichaamshouding erg belangrijk. Paarden kunnen eenmaal niet praten zoals wij mensen. Paarden communiceren met lichaamstaal. Door de juiste houding en de juiste positie te pakken, beïnvloed jij het paard te doen wat JIJ wil.
Nawoordje
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.. Als je nog specifiekere dingen weet, wil ik je maar al te graag helpen