hallo ik heb een merens paardje ze word 8j in mei en ik heb er een paar problemen mee ze is nogal angstig als er bv een plotse beweging of plots geluid is slaat ze in paniek en vlugt ze en ook als er bv iets op de grond licht gaat ze er met een grote bocht omheen en als ik dan nog is wil paseren om haar te laten wennenin het gewoon hetzelfde kan iemand mij en me paardje helpen??
in haar vlucht pogingen heb ik me al enkele keren erg bezeert en zij ook aan haar benen maar gelukkig tot nu toe alleen schaafwonden
Vertrouwt ze jou door en door? Vaak helpt het al. Er worden ook speciale schrikcursusen gegeven, maar dat kost wel wat... Verder kan je allerlei spullen (veilig!!!) in haar weide of stal laten slingeren zodat ze eraan kan wennen. Als het iets is dat makkelijk ergens op kan worden gelegd, kan je het ook op haar leggen of het haar laten aanraken, helpt vaak ook.
Verder weet ik het niet, heb zelf weinig ervaring, maar dat is mij verteld door iemand die zelf zo'n soort paard heeft.
schriktrainig ma soms is dit niet alles. Sorry dat ik het zo zeg maar sommige paarden zijn nu eenmaal schrikkerig niks aan te veranderen en je zult je dan moeten aanpassen aan je paard. Het blijven vluchtdieren. Reed zelf ook met een schrikkerige merrie ze vetrouwd me door en door en we hebben 100 en 1 schriktrainigen gedaan maar het verandert haar karakter niet dus ze bleef altijd verschieten van opvliegende vogels en zo. Soms is er gewoon niks aan te doen je mag je paard niet proberen breken
Misschien ziet en hoort je paard slecht en reageert ze daarom zo fel.
Ik weet van mijn pony dat ze met haar rechter oog minder goed ziet en daardoor nogal snel schrikt van opvliegende vogels aan haar rechterkant. Links is dan weer geen probleem.
En een schriktraining doe je niet zomaar eventjes. Daar moet je uren en uren mee bezig zijn. We hebben het zelf ook geprobeerd, maar bij het opstellen gingen ze zelf al snuffelen van ''wat is dat nou weer?''...
Anyway, hier is een filmpje van een manier waarop je een goede schriktraining aangaat. Dit paard heeft schrik van fietsen.
Correct schirktraining.
En wat voor jou helpt: Geef je paard Relax (kalmeringspoeder, in stal, wei, enz... hebben ze geen last er van, alleen als jij er op zit). Dit kalmeert het paard in zijn hoofd waardoor hij veel minder fel op dingen reageerd. Jij krijgt terug veel meer zelfvertrouwen, met gevolg je paardje ook. Meestal ligt schrikken bij de ruiter zelf (spreek uit ervaring)
Ik werk geregeld met probleempaarden. heb een paardje gereden en verschoot bij zijn eigenaars van alles. Ik kroop er op en deed niks, liep overal, verschoot van niks. Omdat ik met een gedachte eropging hij doet niks. Als zijn baasje er oping was ze zenuwachtig: hij gaat verschieten. Paard volgde mij als een hond, bij de eigenaar liep hij weg, enz... Uiteindelijk heeft ze het paard weg gedaan omdat hij het bij haar bleef doen en ze mijn hulp niet meer accepteerde. Paard zou braaf zijn bij mij door mijn gewicht niet door mijn gedachte.
Dus
Schrik training
Relax
Zelfvertrouwen opbouwen
Vertrouwen met je paard opbwouen