Ik rij een Haflinger bij,
Is dus niet van mij..
En zij doet dat ook,
We hebben de tandarts laten komen,
en haar tanden waren afgesleten ofzo,
waardoor als je aan het bit zat ze ook met haar hoofd ging gooien.
Later deed ze het weer opnieuw, en hebben we een nieuw bit gekocht, want het bit dat ze had (ben de naam kwijt) had een draaibare ring die steeds in haar mond gleed.
Nu heeft ze een ander bit, en daar reageert ze heel goed op,
maar toch gooit ze nog met haar hoofd,
maar dat is gewoon koppig heid,
als ik haar aan de teugel probeer te laten lopen, gaat ze ook met haar hoofd schudden, zo van, geef me ruimte..
Wat ik dan doe is gewoon doorzetten.
Het klinkt heel hard, en mensen vinden het altijd een harde manier, maar ik ga altijd een beetje zagen als ze echt niet wil..
Dat houd in dat je maalt met je handen,
rechter hand malen, linkerbeen aansporen..
Linker hand malen, rechterbeen aansporen..
Je hoeft niet te gaan trekken of heel hard te gaan trappen,
maar als je je paard bezig houd, en maar blijft doorgaan zodat hij niet zijn zin krijgt houd hij/zij er vanzelf mee op.
Dus niet heel hard in de mond, maar het is wel harder dan kneden.
Niet blijven doorgaan, want dan denkt je paar: Wat wil je nou en weet hij niet wanneer hij het goed doet..
Zodra hij stopt en netjes loopt, moet je je handen gelijk weer stil houden, want dan weet hij dat als hij zo loopt, dat bit niet zo in z'n mond wiebelt..
Overigens is het per paard verschillen, want bij die haf moet je streng zijn..
Maar bij mijn paard geef ik hele zachte kneedjes, want anders pakt ze ook het bit tussen haar tanden.
Beste is dus, dat je wat gaat uitproberen qua actief bezig zijn, en zorgen dat je paard het bit opzoekt..
Een martingaal heeft trouwens niet zoveel zin,
heb het 1 keer het geprobeert, en toen gooide ze haar hoofd ipv naar boven, naar haar borst, netzoals ze doen als er vliegen op hunhoofd zitten
Wel raad ik aan om eerst te checken of er niet iets mis is met het (ge)bit, voordat je aan de slag gaat qua op een andere manier rijden.
Hopelijk heb je er wat aan ;)
Nieuw veelzijdigheidszadel te koop, compleet.
http://link.marktplaats.nl/540588011