Hallo,
Een paard is in het echte leven ook gelukkig als je goed voor hem/haar zorgt. Als een paard zich goed voelt, gelukkig is, gaat het paard ook beter presteren op wedstrijden en trainingen.
Je zou het zelfs kunnen samenvoegen met het feit dat er een goede band bestaat tussen ruiter en paard. Als een paard gelukkig is bij zijn eigenaar is er ook sprake van vertrouwen.
Was ik aan't denken, dat je aan de geluksmeter van je paard kan werken, eens om de 5 minuten. Zelfde systeem als een veulen bijvoorbeeld verkeersmak maken.
Even een voorbeeld hoe ik het ongeveer bekijk:
Je kan 1 van de drie dingen om de vijf minuten doen met je paard. Dit om te zorgen dat het paard gelukkig blijft en de band groeit dan ook tussen ruiter en paard.
Ik bekijk dan ook van deze kant. Als je een hele tijd niets aan de geluksmeter doet van je paard gaat deze ook niet dadelijk naar 100%.
Je krijgt beperkt % wanneer je werkt aan de geluksmeter. Het ene kan misschien iets meer % dan het andere opleveren.
Bijvoorbeeld:
Knuffel 2%
Snoepje 3%
Wandelen 4%
Weidegang 5%
Als het dan ook nog eens impact heeft op wedstrijden.
Geluksmeter 100% = 1 Punt extra
Geluksmeter <=99% & >=90% = Zelfde aantal punten
Geluksmeter <90% = Puntenverlies (Gaat het paard minder goed presteren)
Wat ook nog mogelijk is zelfs:
Snoepje -> In de winkel snoep aankopen eerst voor je het kan geven.
Wandeling -> Paard moet zadel en hoofdstel om hebben.
Knuffel -> Daar heb je gewoon ruiter en paard voor nodig.
Weidegang -> Optie tot weidegang aankopen. Zonder een stuk weiland kan het paard geen weidegang krijgen.
Iedereen kan dus op deze manier een paard zijn/haar geluksmeter hoog houden. Voor een wandeling te maken of een knuffel te geven hoef je niets aan te kopen. (Dit bekeken voor de starters onder ons)
Groetjes