Omdat er steeds meer met inteeltpaarden komen en er maar in het wilde gefokt wordt had ik een idee om dit (gedeeltelijk) tegen te gaan.
Over het algemeen worden inteeltpaarden gekocht omdat ze goedkoop zijn, om snel xp en geld te verdienen en misschien nog wel verder inteelt mee te fokken.
Toch lijkt me het niet de bedoeling dat inteeltfokken nu gewoon ‘normaal’ gaat worden, en dat dit gestopt moet worden.
Nu heb ik als oplossing om paarden met inteelt lager te laten presteren op wedstrijden dan paarden die inteeltvrij zijn.
Want paarden zonder inteelt zijn duurder, maar ze presteren wel evengoed als een paard met inteelt. Dus de kans op een prijs is even groot. Dit vind ik niet bepaald eerlijk aangezien er wel meer voor betaald is.
Op deze manier hebben inteeltpaarden minder kans om een wedstrijd te winnen. Want paarden met inteelt halen dan minder snel winstpunten, kunnen dus minder snel promoveren en winnen minder prijzen.
Als er met inteeltpaarden weinig verdient wordt, gaat de drijfveer er snel vanaf om een inteeltpaard te kopen of mee te fokken. De waarde van inteeltpaarden zal dan ook snel omlaag gaan en wordt het niet tot nauwelijks meer interessant om ze te fokken als je er nauwelijks aan verdient.
Het puntensysteem voor wedstrijden wordt voor zover ik weet met procenten opgebouwd.
Aangezien inteelt ook met een percentage wordt aangegeven kan dit er misschien in verwerkt worden. Dus hoe meer inteelt, hoe hoger het percentage wat eraf getrokken moet worden.
Dus als een paard 30% inteelt heeft, en dat er bijvoorbeeld 50% van het inteeltpercentage als aftrek is, dat er dan in dit geval 15% afgetrokken moet worden van het totale percentage wat je zou hebben als het paard geen inteelt heeft.
Ik heb werkelijk geen idee of dit mogelijk is maar het lijkt mij een goed idee