Ik rijd ondertussen al 7 jaar bitloos, ik heb zelf al twee pony's opgeleid. Wij doen alles bitloos, dat brengt je in betere harmonie met je paard. Wij bekappen ook op de natuurlijke manier, onze paarden dragen geen hoefijzers. Ik heb zelf ook een jaartje met bit gereden, ik vond er niks aan. Je had geen contact met je paard, als je paard moest stoppen doe je het pijn, hoe lichtjes je ook aan de teugels trekt. Wij gebruiken ook geen zweep, of sporen. Ik zeg niet dat iedereen slecht rijd, sommige weten hoe ze fatsoenlijk met hun paard moeten omgaan, maar als ik dan die beginnertjes in de paarden hun mond zie sleuren en in hun buik zie stampen en met de zweep zie slaan doet dat me ontzettend veel pijn. Ze weten niet beter, maar als je een goed bitloos halster hebt is het zelfs beter als met. Als je met druk werkt ben je je paard zo de baas. Maar dan heb je nog de kwestie: grondwerk. Dat is dat je langs je paard allemaal oefeningen doet. Want als je je paard niet op de grond de baas bent, denk je dan echt dat het als je in het zadel hebt meer respect voor je heeft. Het antwoord is nee.