Misschien een vage titel maar ik wist het niet anders kort te zeggen
Het komt waarschijnlijk wel bekend voor onder de springruiters. In tegenstelling tot dressuur kunnen wij bij springen maar maximaal 2 winstpunten halen in tegenstelling tot de 3 winstpunten in de dressuur.
Toch zijn de klasses bij springen verder precies hetzelfde ingedeeld qua aantal winstpunten dat je maximaal kunt halen om te promoveren.
We gaan er hier even van uit dat de klasses uitgereden worden, want klasses niet uitrijden kan een nadelige invloed hebben tot de prestaties van het paard, wat later erg vervelend kan zijn in de hogere klasses
In de dressuur ..
Als je je paard van de B naar de L1 wilt rijden, moet je 30 winstpunten hebben om deze klasse uit te rijden. We gaan er vanuit dat je 3 winstpunten per keer haalt.
De klasse B - L1 heeft dan dus 10 wedstrijden nodig om vol te rijden, dan kun je je paard al promoveren.
Het paard van de B naar de Z1 rijden, waar je in elke klasse 30 winstpunten moet halen... Hier gaan we ook vanuit dat je 3 winstpunten per keer haalt.
De klassen B - Z1 heeft dan 50 wedstrijden nodig, als je ze helemaal uitrijd en steeds 3 winstpunten haalt.
In het springen...
Hetzelfde verhaal, maar dan in het springen.
De klasse B - L1 heeft hier 15 wedstrijden nodig om vol te rijden! Je rijd elke keer 2 winstpunten en hebt er 30 nodig om de klasse uit te rijden...
De klassen B - NAT-B heeft in het springen 75 wedstrijden nodig, als je elke klasse graag uit wilt rijden. Dit is dus wel een verschil met de dressuur...
Je kunt als reden tegen geven, ''Je kunt de klassen toch gewoon niet helemaal uitrijden?'', dit is inderdaad wel een optie, alleen beïnvloed dit de prestaties van het paard op een slechte manier, zoals ik al had aangekaart hier boven, waardoor je later misschien geen winstpunten meer haalt en helemaal niet meer verder komt!
Dit stuk gaat alleen maar over de beginklassen, dus niet over de klassen die erna komen... Daar waar je met dressuur nog 2 winstpunten haalt, haal je met springen al gauw 1 winstpunt..
In mijn opzicht is het dus niet helemaal eerlijk dat dressuur en springen overal hetzelfde ''promotieschema'' hebben, omdat de springruiters er véél meer werk voor zouden moeten doen...
Mijn idee was dus om dit op 1 of andere manier recht te trekken, zodat het aantal wedstrijden (ONGEVEER) gelijk staat. Helemaal precies krijg je het nooit, maar 5 wedstrijden per klasse (in het begin), vind ik eerlijk gezegd al een hele hoop