Sinds kort heb ik een nieuwe aanwinst;
Sacura (troetelnaam is Saartje) een 6 jarige Hannoveraanse merrie.
Voor mij heeft ze op een soort handelsstal gestaan.
Waarschijnlijk is ze daar altijd te hard aangesingelt.
Ze heeft namelijk geen probleem met druk op haar rug,
er is ook al een osteopaat geweest etc. Niks aan de hand met de rug.
Goed passend zadel, blablabla, kan het dus niet aanliggen.
Nou schud ze altijd wel met haar hoofd als ik haar aansingel,
doe hem op het loste gaatje en singel haar steeds aan beide kant een gaatje aan, zodat de druk geleidelijk toeneemt ipv zo abrupt.
Dit gaat dus heel goed.
Nou reed ik haar steeds met een singel met elastiek,
stug elastiek, die dus alleen uit te rekken is door een paard.
Zelf krijg je er geen beweging in.
Nu heb ik een nieuw VZH-zadel gekocht, zelfde als die ik eerst had alleen dan de nieuwe versie. Paste de singel niet meer.
Madame heeft een vrij lage borstkas, weet niet hoe je dat uitlegt.
Nu had ik een singel geleend van iemand op stal, gebruikte de singel niet meer omdat het paard er schuurplekken van kreeg.
Nou had ik die singel even gebruikt, singel was ver uit te rekken, ook door mijzelf.
Nou stapte ik op en reageerde ze best fel als ik mijn been tegen de singel aan legde. Ze is sowieso erg gevoelig, echt een paard dat op de benen te rijden is, dus ik ben het wel gewent van haar, maar nu legde ze ook haar oren in haar nek.
Nou ging ik met haar draven en legde ze weer haar oren in haar nek, uiteindelijk gaf ze zelfs even een bokje. Ze gooit wel vaker even haar kont de lucht in, daar niet van.
Ik ben gelijk afgestapt en de singel losser gedaan. Echter schoof het zadel dan heel erg. Kan dit ook komen door teveel rek? Rare gedoe was afgelopen, maar ze bleef het niet prettig vinden in draf, heb daarom ook niet gegaloppeerd.
Daarna ben ik afgestapt en heb ik haar laten draven aan de longe met een zo goed als losse singel, was geen probleem, maar zodra ik aansingelde ging ze weer met haar oren in haar nek lopen.
Zadel is op maat en met Cair. Dus daar kan het niet aan liggen.
Nou ga ik morgen een lederen singel proberen zonder rek en een met haast geen rek. Kijken of het dan weg is.
Maar zou het nou echt aan de singel liggen?
Heb ik haar te ver aangesingelt omdat er zoveel rek in zat?
Of zou het gewoon schuren door te veel rek ofzo.
Ik heb hetzelfde zadel wat ik nu heb, proef mee gereden, maar met een ''vaste singel'' om het zo maar te zeggen. En dat was geen probleem.
Kan ze zo fel reageren op die singel? Ze is wel heel gevoelig.
Na het los maken van de singel zat er wel een soort druk plek, niet van zweet ofzo.
Ik ben dus bang dat ze in 1 dag opeens uit haar zadel is gegroeid haha. Of dat ze zich gewoon verzet tegen de druk op haar rug omdat ze daar heel gevoelig is. Ze heeft geen pijn, allemaal na laten checken. Maar heeft het dus wel gehad. Kan ze misschien vroeger met een niet passend zadel gereden zijn dat ze er zo heftig op reageerd? Was tenslotte een handelsstal, zadel waar ze mee gereden werd, werd ook voor andere paarden gebruikt dus..
Naja, vage uitleg.
Maar misschien heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn.
Ga sowieso morgen een andere singel gebruiken en anders gelijk een andere zadelmaker bij laten roepen.
Maar ik wou eerst even kijken of iemand dit probleem wat zegt.