quote:
geschreven door Mariet op 18:02:29 @ 09-12-2011
In het echt fokt ook niet iedereen die een paard heeft of paardrijd
Ik denk niet dat je het allemaal weer moet gaan vergelijken met hoe het in het echte leven gaat. Kijk eens naar het spel, hoe het nu gaat en hoe het in de toekomst zal gaan, ik heb er zelf geen positief beeld over op deze manier.
IF hengsten krijg je amper meer voor een €500 meer weg. Als je dit vergelijkt met de prijs van het sperma afnemen €450 (als je het koopt duurder!), het insemineren €750 heb je dus al een dikke €700 verlies en dit geldt dan alleen maar als je zelf beschikt over de hengst. Aangezien sperma dat je van anderen koopt vaak duurder is. Het is gewoon ONZIN, dat een paard zonder inteelt €0,00 meer oplevert. In princiepe zijn dit PRIMA paarden, maar omdat iedereen zijn stal al vol staat, tja, kunnen ze er niks meer bij hebben. Het enige dat nog een beetje lijkt te verkopen zijn alle merrie's. IF Merries (denk aan 1/2 x 1/2) verkopen over het algemeen ook al slecht. Niet alleen omdat het soms lastig is IF te fokken, maar omdat mensen ze gewoon niet meer kwijt kunnen!!!! Het enige wat nog geld oplevert lijken wel de 1/2 stamboomloze paarden, tja, sommige spelers zitten nou ''Helaas!'' zonder Stamboomlozen en kunnen dus NIKS meer op het spel. Zonder Stamboomloos paard kom je in deze HT-economie nergens meer en dat IS gewoon zo. 1/4 Stamboomloos fokken gaat nog wel, maar hier kun je rekenen op spermakosten van gemiddeld €10.000, waarvan je een veulen krijgt dat voor €1.000 verkoopt, nou woohoo! Daar doen we het voor
Ga ook eens even zo denken, de oudste paarden (niet beginners), zijn 19 jaar. Dit zijn dan weer Stamboomlozen, die niet dood gaan (ook een grote onzin in mijn ogen, waarom zouden die niet dood gaan?), maar goed. De oudste ''gewone'' paarden zijn gemiddeld 14-16 jaar oud. Ouderen ben ik nog nergens tegengekomen. Een paard heeft 30 dagen om 1 jaar ouder te worden. Eer dat de eerste gewone paarden uit het spel gaan, ben je alweer 300 tot 240 dagen verder. En dan ga ik er van uit dat het paard MAAR 24 jaar word. Ze kunnen ook nog eens 30 worden, dat is WEER 6 jaar = 180 dagen MEER!
Hoeveel veulens denk jij dat er in die tijd gefokt gaan worden? TE veel. Geloof me... Dit spel gaat uit balans raken. De paarden overlijden niet snel genoeg om de balans juist te houden, waar de beheerders naar op zoek waren. Het kost namelijk maar 26 dagen om nog een veulen op de wereld te zetten en 30 dagen om een paard 1 jaar ouder te laten worden. Eer dat het gemiddelde paard, waar het nu bomvol van staat, overlijd (Gemiddeld 7-8 jaar), zijn we ook weer 510 dagen verder. Of meer, omdat ik hier weer uit ga van een leeftijd van 24 jaar.
Helaas smeerkaas, dit spel gaat zo echt naar de ... Iedereen wil paarden fokken, ja dat IS zo en dat stop je NIET. Je kunt wel roepen, mensen moeten gewoon minder gaan fokken... Ja, dat gaat zeker weten helpen
Er moet een foklimiet komen per paard, of per stal per tijdseenheid. Dat is MISSCHIEN een optie, maar ik ben bang dat dit ook niet werkt.
Een BPH, of iets in de vorm hier van zou een oplossing kunnen zijn. Tsja, dit is misschien geen HPS, maar het is de ENIGE oplossing om nog enige evenwicht in dit spel te vinden. Waar wel rekening mee gehouden moet worden is dat de BPH niks gaat opleveren. Zodra de BPH geld op gaat leveren gaan mensen toch maar fokken voor de BPH en dat willen we WEL voorkomen. Eventueel kan er zelfs voor gekozen worden te betalen voor het inleveren van je paard. Hierbij moet wel bedacht worden dat het een eerlijke prijs is en geen duizenden euro's, want dan verhelp je het probleem alsnog niet.
Ik word er enorm MOE van dat gewoon geen paard meer normaal verkoopt, vooral de wat 'slechtere' niet. Aangezien ik zelf geen Stamboomloze heb, (die op stal zijn NIET van mij), is het voor mij al bijna NIET meer mogelijk leuk te fokken en een zakcentje te verdienen.
Ik word alleen maar armer en armer en tja, ''Ga maar meer klikken''. Die vaardigheden zijn voor mij niet meer te betalen
Zo, dat wilde ik kwijt, mijn ongezouten mening, spijt me zeer beheer, maar zo zie ik het echt.
Zonder BPH of iets in deze vorm zal de waarde dalen en dalen, uiteindelijk zal iedereen vol zitten met paarden die deze persoon niet meer wilt. Of te wel, het spel gaat kapot