Een beetje een vreemde constatering, en ik heb me dan ook maandenlang afgevraagd of het niet toch aan mij lag.
Mijn tweede ruiter is landbouwer, en mijn eerste ruiter heeft alle paarden. Om niet steeds van ruiter te hoeven wisselen, laat ik de tweede ruiter af en toe een hele lading hooi in de opslag plaatsen. Als de hooizolder van de eerste ruiter leeg is, dan haal ik weer een (kleine) serie uit de opslag.
Maar nu het rare. Ik heb de gewoonte om altijd te werken met groepen van tien hooibalen. Zo plaats ik dus (bijvoorbeeld) 10 x 10 hooibalen in de opslag, en zo ook haal ik er steeds 1 x 10 hooibalen uit als ik wil voeren. Dit doe ik al máándenlang op dezelfde manier. Dan zou je (logischerwijs) verwachten, dat ik altijd 10, 20, 30, 40, 50 etc. hooibalen in de opslag moet hebben liggen. Groepjes van tien dus. Maar dat is dus niet zo.
Ik speel dit spel niet echt meer, dus ik voer nog maar af en toe (om de zoveel dagen). Maar toch daalt steeds het aantal hooibalen in de opslag. Het gebeurt maar zelden, en natuurlijk nooit als je het in de gaten houdt. Misschien 1 hooibaal per week/2 weken, als gemiddelde… Maar het gebeurt wel!
Recent voorbeeld:
De paarden hadden een tijdje terug honger, en de hooizolder was leeg. Dus ik haal 10 hooibalen uit de opslag. In de opslag zaten daarna nog 130 hooibalen.
Omdat ik al een tijdje vermoedde dat er iets niet klopte, ben ik de opslag in de gaten gaan houden. De eerste dag of wat, gebeurde er niets. Toen stond het getal ineens op 129. En zojuist keek ik weer, en nu zouden er nog maar 127 hooibalen in mijn opslag zitten. En echt, ik haal er geen losse balen uit! Ook niet via een andere ruiter.
Ik zit er niet zo mee als er wat hooi verdwijnt. Mijn tweede ruiter heeft hooi zat. Maar ik kan me wel voorstellen dat andere mensen het wel nodig hebben. En als het met hooibalen gebeurt, kunnen er in theorie ook zadels e.d. verdwijnen.
Zoals ik al eerder zei, het gebeurt maar heel zelden dat er iets verdwijnt. En ik heb maandenlang aan mezelf zitten twijfelen. Misschien klikte ik per ongeluk 11 hooibalen uit de opslag, of was HT te traag met het juiste getal, dat soort dingen. Maar dat is dus echt niet meer het geval. Ze verdwijnen, en vermoedelijk buiten mijn medewerking om. Ideeën?
Extra: zojuist was het voer op, en heb ik de 7 losse balen uit de opslag gehaald. Er zitten nu dus 120 balen in de opslag, per 25 februari 2012. Nu zal je gelijk zien dat er de komende tijd natuurlijk niets vreemds gebeurt.