Ik heb sins afgelopen Juni een hele liefe pony/paard. Kruising tussen een Fries en een Haflinger van nu 2,5 jaar. In april is ze 2 geworden.
Maar het probleem is dat sins ze bij ons is de baas over alle paarden en pony's is. Ik had het niet verwacht want de oudste pony hier is hier geboren en was eerst de baas over bijna alles behalfe de paarden. Ze is 10 jaar oud een welsh.
Maar mijn pony van 2,5 Serena is daar nu de baas geworden over alle pony's nouja okey want ze is wel de grootste.
Maar er staat 2 paarden, 1 tinker waar ik ook op rijd, die is niet zo dominant maar het paard waarbij ze staat wel. Het is een hele grote NRPS ruin van 14 jaar oud en is heel dominant. Alle paarden hebben respect voor hem want hij dramt gewoon door tot hij zijn zin krijgt. Ook bij mensen alleen heb k er geen last van want ik bemoei me niet met dat paard. Nu is het zo dat Serena ook al de baas is over die tinker (ook 14 jaar oud) en ze probeerd het ook over de NRPS wat nog niet gelukt is.
Serena gaat voor geen 1 paard aan de kant en als ze gebeten word negeert ze dat. Alleen als er geschopt word schopt de terug. Alle paarden behalve de NRPS gaan voor haar aan de kant.
Nu het probleem is dat ze het ook bij mensen probeert en daar ben ik niet zo blij mee. Bijvoorbeeld van die kleine dingetjes, wij hebben een inenuit loopstal dus dan kunnen ze in het weiland en als ze geen zin hebben gaan ze gewoon op stal staan. Maar laatst was het zo dat hun op de wei stonden dus kon ik uitmesten. Totdat Serena besloot om op stal te staan. En HOPPA loopt gewoon over de kruiwagen en buukt mij aan de kant. Nu is het zo dat ik NIET ga slaan, maar ik zet haar gewoon terug op haar plek. Okey totdat dan.
Maar ik dacht shit straks gaat ze niet meer aan de kant voor mij aangezien zij de baas wil zijn.
Ik had haar in het weiland gezet en ik ren keihard op haar af. Nu was het zo dat ze op het allerlaatste moment pas wegrende maar ze stond wel te twijfelen van moet ik nu wegrenen of niet?
Het zijn van die kleine dingetjes. Maar hoe moet kan ik ervoor zorgen dat ze niet gaan domineren over mij? Want ik wil haar gewoon op een natuurlijke manier opvoeden en later freestyle rijden.
dus dat was mijn verhaal. sorry voor lange verhaal.
ps: die paarden en de pony's staan niet bij elkaar. de pony's bij elkaar en de 2 paarden. Maar serena vecht zo over het draat heen omdat ze de baas wil zijn.