Ja ja... Ik had eerder een topic gemaakt waar in ik had laten weten dat ik niet meer ging rijden in 2013. En toen werd ik een paar weken geleden gevraagd of ik in Nederweert een Tinker wilde rijden in een lesje. Oké, ik twijfelde eerst nog een beetje. Dus eerst een testritje gemaakt natuurlijk om te kijken of ik wel zou willen lessen met Lynn, de Tinker waar ik in het vorige topic nog een bosritje mee gemaakt had.
Het was even wennen natuurlijk. Van Aaron naar Lynn. Van vlakke gangen naar niet vlakke gangen. Van palomino naar zwartbont. Van veelzijdigheidszadel naar dressuurzadel.
En ik heb een beetje moeite met wennen. Dat geef ik eerlijk toe. De eerste keer draven was een ramp. Ik leek een beginnertje dat het ritme totaal niet onder controle had. Na 2 lessen gaat het gelukkig al beter en leren Lynn en ik elkaar wat beter kennen. Alleen duikel ik nog steeds naar voren in de draf. Een van de vele puntjes waar ik aan moet werken
Ook ben ik erg voorzichtig met Lynn. Waarbij ik Aaron makkelijk aan durfde te pakken als hij weer een grapje ging uithalen, weet ik van Lynn dat ze niet zo'n heel geweldig verleden heeft. Door vorige eigenaren niet begrepen dat zij niets van dat inrijden snapte en dat probeerden hun met een zweep goed hard duidelijker te maken, waarna ze in Nederweert haar gekocht hebben om op te knappen, tot rust te komen en mede dankzij snooly snapt Lynn nu wat bereden worden is. Maar vandaar dat ik voorzichtig ben met teugels op maat houden. Ik wil haar laten weten dat ze vooruit mag lopen, waardoor ik de teugels al snel in een boog laat hangen.
Geniet van de foto's die door snooly's nichtje gemaakt zijn. Foto's zijn van afgelopen zondag, 29-12-2013. Derde les met Lynn.
1.
2. Lynn houd niet zo van andere paardjes in de bak die vlak langs haar door rennen. Dat maakte het even extra spannend voor mij
(Les was nog niet officieel begonnen, dus anderen mochten hun rijden even afmaken)
3. Even tip krijgen van de baas
4. En we stappen nog wat meer
5. Toch nog een lekker zonnetje achter de wolken vandaan gekomen.
6. En natuurlijk ook een beetje draf
7. Hier duikel ik naar voren door verdwenen evenwicht
8. En halthouden tijdens oefening sturen.
Na Lynn nog over het laantje uitgestapt te hebben en haar afgezadeld en naverzorgd te hebben, zei snooly tegen mij dat ik maar met cap bij de bak moest melden om Fame uit te stappen. Bijna iedereen kent Fame wel, de dochter van Friese merrie Eafke. Mijn verzorgpaardje die ik vanaf dag 1 al ken en heb zien opgroeien.
Zo eigenwijs en onvoorspelbaar dat ze altijd deed, heb ik eigenlijk altijd gezegd van, 'Manouk, hou jij Fame maar, ik ga wel verder met Eafke.' Maar ja, dat liep wel even anders dit jaar natuurlijk. En Fame veranderde, zodra ze op haar eigen benen moest gaan lopen en niet terug kon vallen op mama Eafke.
En toen begon het te kriebelen. Ook in het laatste topic van snooly op HPS heb ik gezegd dat ik wel kriebels had om een keer met Fame rond te stappen.
Dus ook in 2013 heb ik voor het eerst in het zadel van Fame gezeten en een paar voltes rondgestapperd. Trots en blij dat ik was, ook al laat ik dat moeilijk zien
9.
10. Toch nog een smile op me gezicht
11.
12.
13. Knappe Fame
14. En dan kom je een foto tegen in de reeks en dan denk je, 'Waar ken ik dat toch van?'. En ja hoor. Nog een klein traantje weggepikt toen Fame bijna dezelfde pose als mama Eafke aannam toen Fame afgespeend werd.
15. Tot slot mocht Fame nog laten zien dat ze ook heel goed door kan als kinderpony. Samen met Evi, die verzorgstertje van Boelie en Amigo geworden is dit jaar
En voor de geïnteresseerden. In december 2013 heb ik een mijlpaal bereikt. Van vorig jaar 110 kilo naar nu 95 kilo. Nog genoeg kilo's te gaan, dus in 2014 ga ik daar nog wat harder aan werken!