Ik ben sinds een tijdje bezig met de voorbereidingen mijn paardje voor de wagen te gaan zetten.
Lees wel, t is meer een tijdsbesteding en spel dan dat ze er volgende maand voor zou moeten staan, maar t lijkt me erg gezellig om ooit in de toekomst lekker met meerdere mensen op pad te kunnen, en ergens picknicken ofzo
.
Uiteraard doe ik dit niet alleen, maar samen met mijn moeder die meer ervaring heeft met mennen, en onder begeleiding van iemand die vaker paarden voor de wagen heeft gezet. Daarnaast ben ik geen onbekende met mennen, en ook niet met paarden dingen leren, alleen heb ik zelf nog niet eerder een paard voor de wagen beleerd.
We zijn begonnen met dubbele lijnen longeren ed, als uitbreiding van het grondwerk, daarna wennen aan tuig, en eens een stukje een band slepen, netjes stilstaan voor de wagen, en daarbij kunnen rommelen en het lamoen laten zakken, zodat het inspannen straks niet zo'n grote stap is. Het idee is alles op een relaxte manier aan te leren, het is de bedoeling dat zij het allemaal ook leuk vind uiteraard
.
Wat een puntje is is dat dit paard al wat ouder is, we zouden haar graag gewoon in een tweespan zetten naast de dikke shire die bij haar op stal staat, we denken dat ze dan het snelste snapt wat de bedoeling is, en dat het niet eng is, alleen moet er eerst weer even een tweespan tuig komen dan, maar daar wordt wel naar gezocht.
We zouden het leuk vinden als we dit jaar nog op pad kunnen, maar we doen het rustig aan
, ik heb voor mezelf een cursus koetsiersbewijs in de planning staan van het najaar, zodat ik ook zelf een vergunning kan aanvragen voor ons mooie uitrijgebied. dat heeft echter geen haast, aangezien mijn moeder die wel al heeft, en we voorlopig toch niet zonder elkaar op pad gaan.
Zijn er hier nog meer mensen die zelf een paard beleerd hebben? Of erbij geholpen hebben? op welke manier hebben jullie dat opgepakt en tegen welke dingen zijn jullie aangelopen?
Ei teek joe in de meeling