Het is jammer dat ik geen eigen paard tot mijn beschikking heb, anders had ik dit zeker een keer uitgeprobeerd, maar dat maakt het niet minder leuk om uit te zoeken hoe zoiets nou gemaakt wordt.
Ook heb ik weer nieuwe weetjes bij geleerd en was benieuwd naar jullie varianten van dit recept en wie weet help je een ander nog eens mee.
Brand los zou ik zeggen.
Dit is het recept wat ik toen heb gevonden:
Slobber
Wil jij je paard wel eens wat anders geven dan alleen wortels, appels of snoepjes? Is het koud en wil je iets warms maken? Dan is slobber het ideale tussendoortje.
Slobber is licht verteerbaar en is ideaal voor een paard dat ziek is, gebitsproblemen heeft of een zware training achter de rug heeft gehad.
Als je aan anderen moet omschrijven hoe het eruit ziet, kan je zeggen dat slobber het meest op bruine pap lijkt dat warm of lauw gevoerd wordt.
Wist je dat de Engelse term voor slobber 'Mash' is en deze term ook veel in Nederland gebruikt wordt?
Recept
Ben je nu wel eens benieuwd naar hoe je het moet maken? Dan heb ik hier een recept voor je.
De basisonderdelen van slobber zijn: haver, zemelen en lijnzout waar ook nog keukenzout aan toegevoegd wordt. LET ER WEL OP: dit is gebaseerd op een groot paard dat veel zwaar werk heeft gedaan op een dag.
1 ½ kilo haver
½ kilo zemelen
twee ons lijnzaadschroot (hier wordt ook wel geplet of gekneusd lijnzaad mee bedoeld)
Twintig gram zout
Als je paard mineralen te kort komt, kan je die er ook nog bij doen
Hier voeg je nog 6 liter kokend water bij. Laat dit een paar uur staan. Vergeet niet om het regelmatig goed door te roeren. Daarna kan je paard van deze traktatie gaan genieten!
Vind je dit te standaard? Dan kan je er ook nog voor kiezen om er stukjes wortelen, appels of bruin brood doorheen doen.
Tot slot
Voer jij je lieveling wel eens slobber? En wat is zijn of haar favoriete mix? Deel het met ons en wie weet kom je zelf ook nog andere paardenrecepten tegen die je wilt uitproberen!