quote:
geschreven door iiMeowz op 19:32:25 @ 18-10-2016
[...]
Staat er toch bij:
-1 Geen voorkeur = -1 punt
0 Neutraal = 0 punten
+1 Voorkeur = +1 punt
+2 Grote voorkeur = +2 punten
Neutraal is dus gewoon geen mening. Stel dat ze op 51% staat krijgt ze geen procent minder of meer.
Heel moeilijk is het niet
Inge ik heb best ogen, ik zag wat er stond maar vond het zelf een vreemde manier van stemmen vandaar ook mijn opmerking. Vandaar dat ik op opheldering vroeg. Hieronder uiteengezet wat ik bedoel.
Situatie met percentages:
Als je iets dubbel positief maakt lijkt mij ook dat je dubbel negatief zou moeten kunnen stemmen?
Als je nu 10 mensen hebt waarvan er 5 erg positief zijn en 5 negatief krijg je dus een uitslag van 10 punten (66,6%) voor tegen 5 punten tegen. (33,3%)
Als je nu 10 mensen hebt waarvan 4 super voor en 6 tegen zijn heb je een uitslag van 8 punten voor (57,1%) en 6 punten tegen. (42,9%). Waarbij een minderheid van de mensen dus toch wint terwijl het merendeel tegen is.
Pas bij een uitslag bij 10 mensen waarvan er 3 super voor (46,2%) zijn en 7 tegen (53,8%) verliest het nét met wel een hele punt.
Als je uitgaat van de andere situatie die mogelijk gebruikt word met puntaftrek kan je dus de situatie krijgen dat:
30 mensen zijn voor = 30 punten.
10 mensen zijn tegen = -10 punten.
Dit zou eindige in 20 stemmen voor en dan word ze geen moderator terwijl toch echt 75% van de mensen positief was over dit persoon.
Over het neutraal stemmen dat het geen effect heeft, er staat:
Als er bijvoorbeeld 40 geldige stemmen zijn, moet ze minstens 21 punten hebben gekregen.
Een neutrale stem is een geldige stem dus hoezo zou ze daar niet op verliezen want het levert geen punten op?
Dus, ja. Ik vroeg mij gewoon even af hoe het zat zodat ik het voor mijzelf ook duidelijk had.
Misschien denk ik veel te moeilijk na, misschien de schuld van mijn werk of misschien bezig ik wazig omdat ik ziek ben maar nu wil ik het snappen ook.