Ik denk dat het enige antwoord op deze vraag is, kijk naar het veulen.
een veulen word namelijk niet menstam geboren. ja het helpt als die bij mensen geboren word en dus moeder mensen kent, dat helpt zeker. Maar in theorie moet welk veulen leren dat mensen te vertrouwen zijn.
Vertrouwen winnen kan alleen maar op het moment dat het dier hier klaar voor is. vertrouwen winnen kan namelijk niet dwingend. In theorie ben je dus op dat gebied afhankelijk hoe ver het veulen is. Dieren spreken natuurlijk geen mens, leer hun taal. Kijk naar hoe merrie communiceerd met veulenm hoe het veulen reageerd op de moeder en op andere paarden.Kijk hinnikend in de wei gaan staan heeft natuurlijk geen zin
Maar je lichaamstaal enzo kan zoveel doen.
Als je veulen en natuurlijk aanleg heeft en jullie communicatie goed is, komt alles vanzelf wel.
Kijk ik persoonlijk heb bij halster maken maken zo iets van doe dat halster er om en laat het zitten. Dan wennen ze er het snelst aan. Dit kan alleen als je zeker weet dat ze op de wei nergens aan vast kunnen blijven hangen. mee lopen doe je terwijl moeder er bij is.
In mijn beleving kan je met borstelen, melopen en al die basis dingen nooit te vroeg zijn. Als het veulen je vertrouwd en kan je borstelen enzo, Ja het zal er aan moeten wennen en dat het de eerste keer niet netjes zijn voetje optilt, kan gebeuren.
Kijk probleem is dat dit natuurlijk werkt voor de particulier. Voor iemand die 1 veulen heeft. Bedrijven komen veulens op de wei, gaan naar de opfok waar ze met mazzel het een en ander leren. maar met een beetje pech krijg je een 2 of 3 jarige terug die alleen een halster kent en de tandarts en de hoefsmid. Alles wat je je veulen kan leren voordat het naar de opfok gaat. Want stuur je veulen alsjeblieft naar de opfok. wij kunnen een paard geen respect leren zoals een ander paard dat kan.