Hey Aardbei,
Ik heb zelf ook een eigen paard (in februari alweer 2 jaar) die ongeveer hetzelfde probleem heeft, maar dan net ietsje erger.
Als er teveel druk op de teugels komt (naar haar mening...) dan gaat ze hoog lopen met haar hoofd. Wat ik hieraan doe is veel voltes en figuren rijden.
Verder is het ook heel belangrijk dat je goed nageeft als een paard naar voren-omlaag komt. Dit bouwt vertrouwen op in de hand, wat natuurlijk erg belangrijk is.
Mijn paard kan ondertussen in de stap nu keurig aan de teugel lopen en in de draf ook soms, maar het beste is toch gewoon veel oefenen met figuren en dus nageven als het paard naar voren-omlaag gaat.
Zelf heb ik ook een Tiedeman (want ik denk dat je dat bedoelt ipv tieleman) maar eigenlijk gebruik ik die amper. Ik rijd nu meer met touwtjes omdat je daar de strakte veel beter op kunt regelen. Mijn touwtjes staan tegenwoordig bijvoorbeeld heel los, omdat mijn paard nietmeer zoveel trekt, maar in het begin deed ik ze nog tamelijk strak omdat ze hard&omhoog ging.
En natuurlijk geld voor al deze hulpmiddelen dat je ze niet te vaak moet gebruiken omdat een paard eraan kan gaan wennen, en dat wil nog weleens problemen opleveren als je daarna zonder gaat rijden.
Conclusie:
-veel figuren
-goed nageven
-misschien met touwtjes?
Hopelijk heb je hier wat aan