Ok, ik doe een poging
Je hebt bijvoorbeeld de Holsteiner, 20 verschillende kleuren mogelijk:
(even onderverdeeld in de groepen die bij elkaar horen)
- Chestnut, golden chestnut, red chestnut
- bay, gold bay, blood bay, Mahogany bay, dark bay
- brown, dark brown, seal brown
- black
- grey, dark grey, steel grey, white grey
- dapple grey ,dark dapple grey light dapple grey, dapple rose grey
Alle eerste kleuren van de rijtjes zijn de 'hoofdkleuren'
Ik denk dat wanneer je met homozygoot, heterozygoot, dominant, recessief etc. bezig gaat je alleen maar jezelf hebt, want bijna heel HT snapt niet waar dit voor staat denk ik
Het idee met percentages leek me wel leuk, en dit lijkt me ook de juiste manier zodat je ook met veel kleuren kan werken
! Mijn uitwerking:
Je hebt dus de hoofdkleuren: Chestnut, Bay, Grey, Black & Dapple grey, deze kleuren komen tamelijk veel voor, en zijn dus het minst zeldzaam, de andere kleuren zijn zeldzamer, maar alle kleuren blijven in zeldzaamheid van elkaar verschillen. De percentages zouden er ongeveer zo uit moeten zien: (er is niet met een vol % van 100% gewerkt ofzo)
-chestnut 20%
-golden chestnut 8%
-red chestnut 11%
-bay 35%
-golden bay 3%
-dark bay 12%
-mahogany bay 6%
-blood bay 9%
-brown 23%
-dark brown 18%
-seal brown 10%
-black 19%
-grey 15%
-dark grey 7%
-steel grey 5%
-white grey 5%
-dapple grey 13%
-dark dapple grey 6%
-light dapple grey 6%
-rose dapple grey 4%
------------------
Dat zijn dus de percentages. Het zou dan zijn dat, wanneer je bijvoorbeeld een
grey merrie met een
dark bay hengst kruist je kans hebt op de kleuren uit de 2 kolommen. Dus op grey, dark grey, steel grey, white grey, bay, golden bay, dark bay, mahogany bay & blood bay. Uiteraard met de percentages die erachter staan. Kans op andere kleuren heb je dus niet. Het is dan dus bij deze kruising die ik als voorbeeld heb genomen heel spannend of je bijvoorbeeld een
golden bay krijgt, want daar heb je dan maar 3% kans op. Als je dan een golden bay veulen hebt speelt de waarde hier natuurlijk ook weer mee!
Maar de grootste kans heb je dus op 1 van de meest voorkomende kleuren, in het geval vn het voorbeeld dus grey & bay.
De tijd dat ik deze kleuren en percentages heb opgezocht/uitgedacht is 10 minuten voor het holsteiner ras geweest, stel we zetten dit plan heel misschien door, zou ik graag ook de andere rassen kleuren & percentages willen opzoeken als dat helpt
!
Groetjes