quote:
geschreven door Mayco op 22:14:18 @ 25-12-2010
[...]
Dan kijk je niet geod;)
Ik bedoel niet dat er van alles misgaat.
Het gaat niet om het bit.
Het gaat om de GEVOELENS wat je paard/pony voelt.
Een bit doet best veel pijn bij een paard.
Of het drukt op iets gevoelens bij de tanden,
of het drukt heel hard op de geheemelte!
En als je het niet aanstaat, reageer er dan niet op
Bij juist gebruik van een bit heb je hier totaal geen last van...
Wist je dat je met een bitloos meer kwaad kunt doen als je het fout gebruikt ?
1. Wondjes veroorzaken
2. Neus breken
3. Paard kopschuw maken
...
Ik rijd met bit en zadel, en heb een band met mijn paarden die weinige kunnen evenaren, mijn 2 jarige en haar moeder volgens mij als een hond, kan daar alles mee doen, maar niemand anders kan hun aanraken... In het begin ging dat niet goed tussen mij en die merrie, 9 jaar moeten vechten, letterlijk vechten, reageerde op niks meer, maar is altijd evenzacht in haar mond gebleven... Niemand kan daar op rijden zonder dat ze bokt en je der afgooit, bij mij loopt ze als een engel
MET BIT, MET ZADEL. Zonder NH
Nh juist uigevoerd, met lessen, zonder eigen interpretatie kan een band opleveren ja...
Ik heb een band met mijn paarden doordat ik naar hun luister... Moet ik daarvoor zonder bit en zadel gaan rijden ? Mijn merrie heeft juist iets in haar rug omdat ik 2-3 keer uitgestapt heb zonder zadel... En merkte het meteen...
Lees hierboven ook over probleempaarden.
Mijn merrie was er een (en nog steeds bij andere), moet haar jammer genoeg wel met sporen (platstieke met bolletje) en zweep rijden om haar attent te maken, maar probeer ook zoveel mogelijk te werken zonder
Heb een tijd met een arabier gewerkt die aangevallen was geweest door 2 honden. Paard ging omhoog en de klote op voor alles.
Heb dat paard een ander zadel opgelegd en een zachter bit ingedaan... PAard ging niet meer omhoog, deed niet meer belachelijk, was mijn hond.
Hier staat een fjord gaat met iedereen de klote op en doet belachelijk niet normaal.
Heb een ander bit in gedaan (speelbitje), paard was altijd gereden op stang, zweepje gepakt om te laten zien, en paard WILT voor mij werken...
Mijn 2 jarige heeft van alles schrik, of ik moet langs haar staan, en dan is ze zo rustig als iets
Alles gedaan zonder NH...
Heb met alle paarden een bijne even sterke band, en zie/zag ze allemaal bijna even graag. Maar NH ? Gezever...
Met paarden werken is vertrouwen, aan elkaar geven, en van elkaar krijgen. Respect hebben, en luisteren naar je paard...
Wat heeft bitloos daarmee te maken ? Niks
Wat heeft zadelloos daarmee te maken ? Niks, helpt de band juist naar de knoppe omdat elke schol rechtstreek door het paard zijn rug opgevangen moet worden, en niet eerst door het zadel
Wat heeft vrijheidsdressuur daarmee te maken ? NIKS, dat is een paard dwingen kunstjes te doen, die hij van nature niet zou doen... is dat dan NH? Denk het niet...
Wat heeft luisteren daarmee te maken ? ALLES, als jij niet luistert naar je paard zal je geen band krijgen met je paard
Wat heeft vertrouwen daarmee te maken ? ALLES, zonder vertrouwen raak je nergens...
Eigen spel:
Olympic Riders
Onbekend topic!