quote:
geschreven door Zorhaenorebie op 11:22:28 @ 23-12-2010
NH is iets waarmee je een paard niet mee pijn laat lijden.
Wil je dat er uit halen,met NH lijd je paard nog meer pijn.Zonder zadel is het slechtst dat je met een paard kunt doen.Als je NH wilt doen doe eerst je theorie zoek als tot op de bodem uit en dan ga je zelf zien dat NH door amateurs 20 x zo erg is als een beginner die in zijn paard zijn mond aan het snokken is.NH is allemaal heel mooi en ik deed het vroeger ook maar ik heb wat onderzoek gedaan en het is toch niet zo mooi als het lijkt hoor
Correct uitgevoerd krijg je echt wel een band met je paard en is het beter...
Maar 99/100 weten niet waar zo over praten en dan is dit inderdaad slechter als met een bit rijden...
-Weet je bevoorbeeld dat er paarden kopschuw geraken door met een bitloos hoofdstel te rijden door die continue druk op hun neus ?
-Dat een paard het in zijn rug kan krijgen door continu zonder zadel te rijden doordat er geen zadel (met eventuele gel of wolletje) tussen ligt om de druk van de ruiter te verdelen
-OF dat elke schok rechtstreeks opgevangen moet worden door het paard omdat je nooit 100% stil zit en je paard dit rechtstreeks voelt in zijn rug...
-Dat je door fout gebruik van een join-up of afgeleide methode's je geen paard met je band kweekt, maar je juist zorgt dat je paard je volgt omdat deze schrik heeft weer verstoten te worden ?
-Dat je door fout gebruik van bitloos hoofdstel een paard zijn neus kunt breken?
Ik zeg niet dat dressuur of springen met bit veel beter is. Ik ben er van overtuigd dat NH op correcte wijze er voor kan zorgen dat je een hechte band krijgt met je paard. Maar dat je door fout gebruik soms meer kwaad kan doen als door fout gebruik van een bit ?
Meeste NH ruiters luisteren niet eens naar hun paard...
Rijd mijn merrie altijd met zadel en gel en hoofdstel, had haad 2-3 dagen uitgestapt zonder zadel (achter een, dus zonder een dag tussen te laten) en ze begon de dag daarop door haar benen te zakken. Ben onmiddelijk afgestapt, bleek dat mijn paard hanentred heeft (geactiveerd door zonder zadel te rijden) + vast zat in haar rug door zonder het zadel te rijden?
Terwijl op de manege ook eentje volgens NH reed, maar luisterde niet naar haar paard, paard mankte, je merkte dat die vastzat, was kopschuw, mocht niet aan z'n flanken zitten... Mensen hadden niks door, dachten dat dit normaal was. Na lang aandringen van mij en mijn ouders een veearts gebeld
Paard zijn eierstokken lagen fout, net zoals de baarmoeder, paard zat enorm vast in zijn bekken en rug, paard moet rest van zijn leven fysio therapie hebben...
En 3x raden doorwat dat paard kopschuw was ?
Wat is dan beter ? Ik die op de klassieke manier rijd, of die mensen die NH rijden
Eigen spel:
Olympic Riders
Onbekend topic!