quote:
geschreven door bucklover12 op 12:07:15 @ 22-12-2010
[...]
dat ligt ook aan wat voor hoofdstel en hoe ze het gebruiken. als je niet weet hoe je het gebruikt is het ook niet goed.
ps. hackemore iis ook niet goed tenzij je het goed gebruikt met lange teugel. maar anders kan je met een hackemore de neubreken van je paard
Dit probeer ik al de hele tijd uit te leggen.
Bij bitloos kan je een paard ook zeer doen bij fout gebruik.
Een bit doet geen zeer mits goedgebruik en niet als strafmiddel of stuurmiddel of wat dan ook gebruikt word, maar dat het er eigenlijk gewoon is voor licht contact dat paard weet wat er van hem gevraagd word. Dan doet dat een paard geen zeer...
Wat is dan een beter? een zacht bit waar een paard geen last van heeft (mag je zeggen wat je wilt) mits goed gebruik of fout gebruik van bitloos hoofdstel ?
Alles heeft zijn voor en nadelen, wist je dat
je bij zonder zadel rijden de druk over het paarden lichaam niet 100% gelijk verdeeld word en je je paard zijn rug juist kunt beschadigen want je mag zeggen wat je wilt, je botst altijd, tijdens het draven, als je paard struikelt, enz... En elke keer imense schok op je paard zijn rug, terwijl met een zadel dit opgevangen word, en zeker met gebruik van gel...
Dat met bitloos er continu druk staat op een paard z'n neus met gevolg heel vaak wondjes, erge gevallen gebroken en neus, en paarden die kopschuw worden door de continue druk op hun neus ?
WAt wil je nog weten ?
Is met een zadel rijden en bit dan zo slecht ? Ik denk het niet...
Bij mijn weten gaar paardrijden nog steeds over plezier hebben met je paard en een band hebben. Maar vooral vertrouwen ?
Zo totilas zo gelopen hebben bij edward als hij edward niet vertrouwde?
Zo Darco zo gesprongen hebben als hij philipaerts niet vertrouwde?
NEE
Paardrijden gaat om vertrouwen en naar je paard luisteren...
En hoe zeer jullie ook aanhanger zijn van NH, hoeveel van jullie luisteren ECHT naar jullie paard ? merken er als iets fout is ?
Ik rijd met een zadel, en van de ene dag op de andere merkte ik dat mijn paard niet meer 100% liep, heb er onmiddelijk een veearts bijgehaald, mijn paard zijn rug zat vast, en 3x raden door wat? Door 2 of 3 keer gereden te hebben zonder zadel...
Terwijl op de manege een paardje stond die NH gereden was, en dat paardje mankte, kon geen enkele druk op zijn neus verdragen (bitloos gereden), mocht je niet aan zijn flanken komen, enz... En die mensen luisterden niet naar hun paard, uiteindelijk na heel lang aandringen van ons veearts gebeld
Paard z'n baarmoedern en eierstokken lagen fout, moeten de rest van hun leven een fysiotherapeut hebben voor hun paard hun rug. Maar vooral, paard is nog steeds kopschuw...
Eigen spel:
Olympic Riders
Onbekend topic!