Ik rij al bijna 9 jaar paard en ik doe niet an Natural Horsemanship. Waarom niet? Omdat ik het niet nodig heb.
Mijn pony's rijd ik alletwee met een simpele trens.
Op de manege rijd ik altijd met een simpele trens.
Maar waag het niet om te zeggen dat ik een dierenbeul ben.
Elk paard waar ik mee rij/heb gereden, rijd ik op zit en benen. Ik heb geen hulpmiddelen als sporen en zweep nodig!
Als ik stelling vraag van een paard, dan doe ik dit meestal met mijn benen en een zachte vraag in de mond.
Na één keer hebben ze door wat ik vraag en doen ze het de keren erna soms zelfs zonder vraag in de mond.
De paarden waar ik op rij, die doen hun mond nooit open (behalve eentje maar die heeft altijd zijn mond open, zelfs als ie op stal staat).
Mijn eigen pony's hebben enkel een bit omdat het hun rem is.
De kleinste heeft een hekel aan een wandelen, ik ben de enige die hem iets of wat aan de teugel kan rijden (bij andere mensen weigert hij een stap te zetten). Als ik met hem rijd, dan wordt hij soms overenthousiast en dan is dat hoofdstel er als rem.
De grootste van m'n twee pony's kan perfect bitloos gereden worden, maar dan heb je hetzelfde probleem. Als ze overenthousiast wordt, heb je ook weer geen rem.
Ook kan ik beide pony's perfect rijden zonder zadel, de kleinste in alle gangen, de grotere niet omdat ze ongelijk ritme heeft in draf. Dan zit ik lekkerder met een zadel (al is het maar een pannekoekzadel).
Soms moet je het probleem van dat bit en al de rest eens bij de ruiter leggen en niet bij het materiaal
Ik rijd namelijk op de manege super graag op een paard waar iedereen een zweep op moet hebben. Als ik ermee rijd weiger ik een zweep vast te hebben, laat staan te gebruiken. Als ik met hem rijd, dan doet hij precies wat ik vraag en verwacht.
Natural Horsemanship of niet, je kan niet rijden als je een paard niet vertrouwt. En of je nu met een bit rijd of niet, met een zadel of niet, je paard zal wel vertellen wat het wil en hoe het zich voelt. Je moet alleen willen luisteren naar je paard.
Dat is niet iets wat iemand je kan aanleren, dat moet je voelen.