Iedere keer kijk ik weer hoofdschuddend naar deze discussie's. Ze worden keer op keer geopent, terwijl er steevast twee groepen op HPS zijn die heel duidelijk bij hun standpunt blijven. Welles, nietes. Voor ik deze reactie dan ook helemaal uitwerk, wil ik even zeggen dat ik open sta voor beiden uitkomsten, en dus niet partijdig ben.
De stelling: Is zonder zadel rijden slecht?
Eén groep zegt van wel omdat onze elegante zitbeetjes in de rug duwen, groep twee zegt dat dat wel meevalt en dat ze al heel hun paardencarriëre zonder zadel rijden zonder klachten van het paard af. Maar hoe kan dat dan? Hebben zij iets wat andere niet zien? Voor eens en voor altijd wil ik deze discussie uitbannen door een volledige uitwerking te laten zien van het paarden en mensenlichaam. Ik weet het, dat heeft de wetenschap al eerder gedaan. Maar zij deden het voor een andere doelgroep. Mijn doelgroep zijn jullie, heel HPS, mijn doel is om duidelijkheid te krijgen voor iedereen.
De paardenrug algemeen: Over het midden van de rug loopt hun 'snelweg'. Deze 'snelweg' is de plaats waar zenuwen de prikkels doorgeven van ledemaat naar hersenen en terug. Bloedvaten kun je er ook vinden, net zoals de kraakbeenringen, die de ruggengraat bewegelijk houden. Tevens lopen daar de spieren. Zodra één of meerdere van deze zojuist opgenoemde onderwerpen in de verknelling of verdrukking komen is het foute boel. Dit kan even duren, maar het kan ook direct schadelijke gevolgen hebben.
De paardenrug zonder ruiter of zadel. Ik ben niet perfectionistisch, dus niet alles zit perfect op zijn plaats.
Maar wat gebeurt er dan als het zadel er op komt? Je zou denken dat die de hele boel in verdrukking brengt. Verassing: als je een goed passend zadel heb, wordt de druk op andere plaatsen gelegd, niet op de 'snelweg'.
Oke, dus zadels zijn niet alleen gemaakt voor het comfort van de mens, maar er is blijkbaar ook rekening gehouden met de atonomie van het paard. Discussiepunt 1 gesloten.
Nu de mens. Helaas, tot de teleurstelling van vele ruiters, is de mens niet speciaal gebouwd om paarden te berijden. Kijk nu naar onze achterste: rond, lijkt het. Maar wat zit er onder al het huid en vet en spieren? Juist, bot. En daar zit volgens meeste zadelrijders het probleem. Je hebt twee zitbeentjes, deze zouden op de snelweg drukken als je zonder zadel ging rijden. We hebben het over deze botjes:
Zodra wij zonder zadel op ons paard springen, en we zouden alleen maar uit botten bestaan, gebeurt er dit:
Oef, arm paard! Wanneer er een persoon van 60 kg op het paard gaat zitten, leunt er op iedere rugspier daar 30 kg! En dan nog verlangen dat het paard ontspant? Dat gaat hem niet worden.
Maar gelukkig zijn wij mensen niet alleen bot, dan waren wij heel wat minder fraai. Gelukkig hebben wij spieren en vet. vooral dat laatste zit bij ons achterste. Zou dat de zitbeentjes dan niet verzachten? Nee. Want hoewel het wel zo is als we staan, geldt dat niet als we zitten. Er is dan zo'n dun laagje, met eigenlijk enkel huid, dat dan nog steeds de zitbeentjes er flink inderukken. Geen optie dus.
En de spieren dan? Dat is een goed punt. Want een beetje goede kont heeft toch wel een spiermassa? Hoe zijn we anders bereid om onze heupen, en bovenbenen te laten werken? Ik moet je teleurstellen, voor een gedeelte dan. Ik lees vaak in deze discussie's dat je een beetje achterover moet leuenen zodat je niet bonkt. fout, fout, fout. Juist dán prik je lekker met je zitbeentjes in de spieren, of zenuwen van je paard. Niet doen dus!
Ik zie de zonderzadelrijders al beteuterd kijken. Maar ik stop mijn zoektocht niet. Want hoewel er op de achterkant van onze bips geen spieren zitten, betekent het niet dat er op een andere plaats ook geen spiermassa zit. Hierbij gooi ik dus een nieuwe methode zitten in mijn post. Want het is mogelijk, zie ik nu, om zonder zadel te rijden. Kijk maar eens naar de volgende afbeelding:
Het vergt veel oefening, maar ik denk dat het mogelijk is om zonder schade toe te brengen toch te rijden.
Hopelijk heb ik hiermee veel dingen verklaard en uitgelegd, maar mochten er dingen niet kloppen: Be kind, ik heb hier meer dan twee uur aan gewerkt.
Liefs,
Met zéér grote dank aan Google. :Q