Ik denk het mijne over natural horsemanship...
Het heeft goede dingen, maar is alles ook wel weer natuurlijk ? En hoeveel trainers doen het niet alleen voor het geld ? Bij ons is iemand die geeft hier cursussen over, ge betaalt u arm aan een sessie van hem. Maar wat niemand weet is dat hij een 2 jarige met zadel op over een billjart tafel in de lengte liet springen, dat hij vroeger zijn paarden mishandelde (dat paard waar ik het over had is na vele eigenaars eindelijk bij ons terecht gekomen, gelukkig, had nog steeds een litteken van in prikkeldraad te lopen en door die ''paardenfluisteraar'' zelf te zijn genaaid geweest)... Hoeveel van zo'n instructeurs zijn er wel niet bij ?
Voor een monty roberts heb ik respect, als ik ooit de kans krijg om naar een lezing of demonstratie van hem te gaan dan ga ik zeer zeker.
Maar om mensen die met een bit te rijden zwart te maken ?
ER zijn er ja, netzoals er in natural horsemanship ook zo'n mensen zijn die hun paarden mishandelen, ookal laten ze naar de buitenwereld iets anders zien...
Ik vind alles even erg, een mens heeft het recht niet zijn paard te mishandelen of wat dan ook. Maar ruiters die met een bit rijden kunnen ook een fantastische band met hun paard hebben, want als ze dit niet hebben zal hun paard ook niet alles voor hun doen...
Ik heb hier een paard staan dat met bit word gereden (het dikste, zwaarste (dus minst pijnlijke en zachteste bit wat ge kunt vinden) dubbel gebroken bit gereden, en moet nog nauwelijks aan mijn teugels komen. Terwijl bij andere maakt ze zicht sterk)
Dus ja er wordt misbruik gemaakt van een bit, maar dit gebeurt in alle takken in de paardensport. Jammer genoeg....
Ik vind wel dat men als men rijd je met je paard een band moet hebben, maar natural horsemanship is zoals alles: je moet het kunnen, je moet er het paard voor hebben...
Met mijn veulen (2 jarige) heb ik een hond, die volgt mij overal, daar heb ik geen touw of halster voor nodig, die gaat liggen als ik ga liggen, die staat op als ik rechtsta, ga ik in de wei zitten loopt ze max 10 meter bij me vandaan om dan in volle galop terug te komen en langs me te komen grazen... Met mijn merrie heb ik zoveel mee gemaakt dat ik dit niet meer kan doen, ookal ben ik hier terug naar aan het toe werken. (vroeger reed ik haar soms in de bossen met alleen een halster en een touw aan het ondertse ringetje om haar vast te maken als ik iets moest doen, dat begrijpt ge wel
) Maar het rijden in het algemeen moet om vertrouwen draaien. En dit is niet alleen bij natural horsemanship, dit is in elke sport. Springt een paard 1.50 als hij zijn ruiter niet vertrouwt? Nee. Loopt een paard de sterren van de hemel als hij zijn ruiter niet vertrouwt ? Nee, en ga zo maar door
Eigen spel:
Olympic Riders
Onbekend topic!